Türk Kulak-Burun-Boğaz Asistan Hekimlerinin Bilimsel Araştırma Projelerine Katılımı: Teorik Bilgi Düzeyleri ve Tutumlar Hakkında Bir Anket Çalışması
Turkish Otorhinolaryngology Residents' Participation in Scientific Research Projects: A Survey of Theoretical Knowledge and Attitudes
Received Date : 31 Mar 2022
Accepted Date : 21 Jun 2022
Available Online : 02 Aug 2022
Işıl TAYLAN CEBİa, Özlem BAYRAMa
aHaseki Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Kliniği, İstanbul, Türkiye
Doi: 10.24179/kbbbbc.2022-89952 - Makale Dili: TR
KBB ve BBC Dergisi. 2022;30(4):192-201
ÖZET
Amaç: Asistanlık süresince araştırma projelerine katılım, gelecekteki
bilimsel aktivitelerin kuvvetli bir göstergesidir. Çalışmamızın
amacı, ülkemizde kulak-burun-boğaz (KBB) uzmanlık eğitimi sırasında
bilimsel araştırma projelerine katılım oranı, araştırma metodolojisi hakkında
bilgi düzeyi, araştırma yapmaya engel faktörler ve asistan hekimlerin
gelecekte araştırma yapmaya yönelik tutumlarının
saptanmasıdır. Gereç ve Yöntemler: Elektronik ortamda yapılan anonim
anket çalışmasına katılan 91 asistan hekime ait demografik özellikler,
araştırma pratikleri, araştırma metodolojisi hakkındaki bilgi
düzeyleri, araştırma becerileri ve gelecekte araştırma yapmaya yönelik
tutumları incelendi. Bulgular: Asistan hekimlerin %64,8’i uzmanlıkta
bilimsel araştırma yapmak istediklerini bildirdi. Uzmanlık eğitimi süresince
araştırma projelerine katılan, sözlü/poster bildiri yapan, yayımlanmış
bilimsel çalışması olan ve bizzat makale yazmış olanların
uzmanlıkta araştırma yapma isteği anlamlı oranda yüksek saptandı (sırasıyla
p=0,001, p=0,003, p=0,002, p=0,029). İngilizce düzeyi yetersiz
olanlarda uzmanlıkta araştırma yapma isteği anlamlı derecede düşük
bulundu (p=0,018). Asistan hekimlerin, uzmanlık tezi hariç, bilimsel
araştırmada görev alma oranı %74,7 idi. Bilimsel araştırmaya katılmayı
engelleyen en önemli faktörler; zaman yokluğu (%52,7), araştırma metodolojisini
bilmemek (%52,7) ve öğretim üyelerinden yeterli rehberlik
alamamak (%49,5) idi. Katılımcıların %96,7’si uzmanlık eğitiminde
araştırma metodolojisinin öğretilmesini, %97,8’i ise asistan hekimlerin
araştırma projelerine dâhil edilmesini istedi. Katılımcıların bir araştırmayı
planlamada ve makale yazımında rehberliğe ihtiyaç duyma
oranı sırasıyla %95,6 ve %96,7 idi. Buna rağmen seçenek sunulduğu
takdirde tez projesi yerine diğer eğitici faaliyetleri tercih edeceklerin
oranı %83,5 idi. Sonuç: Ülkemizde KBB asistanlarının bilimsel araştırmalara
katılım isteğinin yüksek olması umut vericidir. Ancak çalışmamız
asistan hekimlerin araştırma metodolojisi ve makale yazımı
konusunda daha fazla eğitime ve rehberliğe ihtiyaç duyduğunu ve ayrıca
asistan hekimlere araştırmaya ayrılmış spesifik bir zaman tanınması
gerekliliğini ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: İntörnlük ve asistanlık; otolaringoloji; araştırma tasarımı
ABSTRACT
Objective: Scientific research in residency is a strong
predictor of future research activity. The purpose of this study is to evaluate
the research activity during otorhinolaryngology residency, the
knowledge about research methodology, barriers regarding research
and future research interest of otorhinolaryngology residents in our
country. Material and Methods: The demographic data, participation
in research, the knowledge about research methodology, skills and attitudes
of 91 otorhinolaryngology residents regarding research were
collected via an online anonymous survey. Results: 64.8% of residents
reported interest in future research activity. Residents who conducted
a research project, made an oral/poster presentation, had a published
manuscript and had written a scientific article, showed a greater interest
in future research activity (p=0.001, p=0.003, p=0.002, p=0.029 respectively).
Residents incompetent in English language were unwilling
to pursue an academic career in future (p=0.018). The ratio of residents
conducting research projects other than their dissertation project was
74.7%. Major barriers regarding research were lack of protected research
time (52.7%), lack of knowledge regarding research methodology
(52.7%) and lack of mentorship (49.5%). 96.7% of the participants
requested education regarding research methodology during residency
and 97.8% stated that residents should be included in research projects.
The need for guidance when preparing a research project and writing an
article were 95.6% and 96.7% respectively. Nevertheless if given a
choice, 83.5% would prefer other educational activities over conducting
a dissertation project. Conclusion: Otorhinolaryngology residents
in our country are very enthusiastic in participating research projects.
However this study presents the residents' need for education and guidance
in research methodology and article writing. In addition protected
research time should be allocated to encourage research activity during
residency.
Keywords: Internship and residency; otolaryngology; research design