Konuşma Sesi Bozuklukları Olan Normal İşiten Çocuklarda Dikkat ve Hafıza Becerilerinin Değerlendirilmesi
Evaluation of Attention and Memory Skills in Normal Hearing Children with Speech Sound Disorders
Received Date : 15 Nov 2024
Accepted Date : 20 Jan 2025
Available Online : 05 Feb 2025
Nuriye YILDIRIM GÖKAYa, Güzide ATALIKb, Hakan GÖLAÇb
aGazi University Faculty of Health Sciences, Department of Audiology, Ankara, Türkiye
bGazi University Faculty of Health Sciences, Department of Speech and Language Therapy, Ankara, Türkiye
Doi: 10.24179/kbbbbc.2024-106797 - Makale Dili: EN
KBB ve BBC Dergisi
ÖZET
Amaç: Çocukların dil ve iletişim becerilerinin gelişimi, bilişsel
işlevleri etkileyen kritik bir faktördür. Bu çalışma, konuşma sesi bozukluğu
(KSB) olan ve olmayan normal işiten çocuklarda dil, dikkat
ve bellek becerilerinin değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Gereç ve
Yöntemler: Çalışmaya, 6-9 yaş aralığında, KSB tanısı olan ve olmayan
toplam 60 gönüllü çocuk dâhil edilmiştir. KSB tanısı, Türkçe Artikülasyon
ve Fonoloji Testi ile değerlendirilmiş; dil becerileri, Türkçe Okul
Çağı Dil Gelişimi Testi (TODİL) ile bellek becerileri, Görsel İşitsel
Sayı Dizisi (GİSD) Testi ve dikkat becerileri ise STROOP testi ile değerlendirilmiştir.
KSB olan ve olmayan çocuklarda dil ve bilişsel test
puanları Bağımsız Gruplarda t-testi ile karşılaştırılmıştır. Dil ve bilişsel
beceriler arasındaki ilişki, Pearson korelasyon analizi kullanılarak
incelenmiştir. İstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir.
Bulgular: KSB olan ve olmayan çocuklar arasında; TODİL morfem
tamamlama alt testi (p=0,005), STROOP testi 5. Bölüm (p=0,045) ve
GİSD görsel-yazılı alt testi (p=0,002) sonuçlarında anlamlı farklılıklar
saptanmıştır. Ayrıca, okuryazarlık deneyimine bağlı olarak 7 yaş ve altındaki
çocuklar arasında STROOP ve GİSD puanlarında anlamlı farklılıklar
gözlemlenmiştir (p<0,05). Sonuç: KSB olan çocukların yalnızca
dil becerilerinde değil, aynı zamanda dikkat ve bellek alanlarında da
zorluklar yaşadığı vurgulanmaktadır. Bu nedenle, bu çocuklara yönelik
eğitim ve terapötik programlarda bütüncül bir yaklaşım benimsenmesi
önemlidir.
Anahtar Kelimeler: Konuşma sesi bozuklukları; dikkat; bellek; dil
ABSTRACT
Objective: The improvement of children’s language and
communication abilities plays a vital role in shaping cognitive functions.
This study focuses on the assessment of language, attention, and
memory skills in typical hearing children with and without speech
sound disorders (SSD). Material and Methods: A total of 60 volunteer
children aged between 6-9 years, both with and without SSD, were
included. The diagnosis of SSD was determined using The Turkish Articulation
and Phonology Test, language skills were assessed with Test
of Language Development-Primary: Fourth Edition (TOLD-P:4), memory
skills with Visual Auditory Digit Span (VADS) Test, and attention
skills with the STROOP test. Language and cognitive test scores in children
with and without SSD were compared using the Independent Samples
t-test. The relationship between language and cognitive skills was
examined using Pearson correlation analysis. The statistical significance
level was determined as 0.05. Results: Significant differences were found
between children with and without SSD in the TOLD-P:4 morpheme completion
subtest (p=0.005), in the STROOP test 5th section (p=0.045), and
the VADS visual-written subtest (p=0.002). Additionally, significant differences
in STROOP and VADS scores were observed between children
aged 7 and below based on literacy experience (p<0.05). Conclusion: The
results of the study emphasize that children with SSD not only experience
difficulties in language skills but also in attention and memory
domains. Therefore, it is important to adopt a holistic approach in the
educational and therapeutic programs for these children.
Keywords: Speech sound disorders; attention; memory; language