Erişkinlerde İşitme Cihazı Memnuniyetinin Göstergesi Olarak Odyolojik ve Odyolojik Olmayan Faktörler
Non-Audiological and Audiological Factors as Indicators of Hearing Aid Satisfaction in Adults
Received Date : 15 Feb 2023
Accepted Date : 09 Mar 2023
Available Online : 20 Mar 2023
Ayşenur KÜÇÜK CEYHANa, Leyla TÜREb
aDepartment of Audiology, Health Sciences University Health Sciences Faculty, İstanbul, Türkiye
bDepartment of Otorhinolaryngology, Başkent University Faculty of Medicine Head and Neck Surgery, Ankara, Türkiye
Doi: 10.24179/kbbbbc.2023-96137 - Makale Dili: EN
KBB ve BBC Dergisi. 2023;31(2):69-74
ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı, odyolojik faktörler ve benlik saygısının
işitme cihazı [hearing aid (HA)] memnuniyeti üzerindeki etkisini
inceleyerek, HA memnuniyetinde öne çıkan faktörü belirlemek ve
HA ile ilgili danışmanlık ve rehabilitasyon hizmetleri için kanıta dayalı
veriler oluşturmaktır. Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya, 55-80
(71,37±7,95) yaş arası çift taraflı HA kullanan 86 kişi katılmıştır. Değerlendirme
araçları olarak Konuşmayı Ayırt Etme Puanı (KAEP),
Random Gap Detection Test (RGDT), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği
ve Uluslararası İşitme Cihazları Değerlendirme Envanteri Türkçe
versiyonu [International Outcome Inventory for Hearing Aids (IOI-HATR)]
kullanılmıştır. HA memnuniyetinde etkili olan faktörlerin açıkladığı
varyans miktarını belirlemek için doğrusal regresyon ve korelasyon
analizi kullanılmıştır. Bulgular: HA’dan memnuniyet düzeyi (IOI-HATR)
ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği skoru arasında pozitif yönde
ve düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur (Spearman korelasyon
analizi; r=0,393, p<0,001). HA’dan memnuniyet düzeyi (IOI-HA-TR)
ve çalışmada değerlendirilen odyolojik faktörler (RGDT ve KAEP) arasında
anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (Spearman korelasyon analizi,
p>0,05). Benlik saygısı memnuniyetteki değişimin %26,2’sini
(R²=0,262) (doğrusal regresyon analizi; p<0,01) açıklarken, sesin zamansal
özelliklerini işleme yeteneği (RGDT) %6,9’unu (R²=0,069)
(doğrusal regresyon analizi; p<0,05) açıklamaktadır. Sonuç: Bu çalışma,
bireylerin benlik saygılarının HA’dan memnuniyetlerinde öne
çıkan bir faktör olduğunu ve odyolojik rehabilitasyonun multidisipliner
uygulamalarla zenginleştirilmesinin önemini vurgulamaktadır.
Anahtar Kelimeler: İşitme cihazı memnuniyeti; işitsel işlemleme; benlik saygısı; konuşmayı ayırt etme
ABSTRACT
Objective: This study’s aim is to determine the prominent
factor of hearing aid (HA) satisfaction in individuals using HAs by
examining the effects of audiologic factors and self-esteem on HA satisfaction,
and to create evidence-based data for counseling and rehabilitation
services related to HA. Material and Methods: 86
individuals using bilateral HA aged from 55-80 (71.37±7.95) years participated.
Word Recognition Scores (WRS), Random Gap Detection
Test (RGDT), Rosenberg Self-Esteem Scale, and the Turkish version of
International Outcome Inventory for Hearing Aids (IOI-HA-TR) were
used as assessment tools. Linear regression and correlation analysis
were used to determine the amount of variance explained by effective
factors in HA satisfaction. Results: There was a significant positive
and low-level relationship between the level of satisfaction with the
HA (IOI-HA-TR) and the Rosenberg Self-Esteem Scale Score (Spearman
correlation analysis; r=0.393, p<0.001). There was no significant
relationship between the level of satisfaction with the HA (IOI-HATR)
and the audiological factors evaluated in the study (RGDT and
WRS) (Spearman correlation analysis, p>0.05). While self-esteem explains
26.2% of the variation in satisfaction (R²=0.262) (linear regression
analysis; p<0.01), the ability to process temporal features of the
sound (RGDT) explains 6.9% (R²=0.069) (linear regression analysis;
p<0.05). Conclusion: This study emphasizes that the self-esteem of individuals
is a prominent factor in satisfaction with hearing aids, and the
importance of enriching audiological rehabilitation with multidisciplinary
practices.
Keywords: Hearing aid satisfaction; auditory processing; self-esteem; word recognition