ISSN: 1300 - 6525 E-ISSN: 2149 - 0880
kulak burun boğaz
ve baş boyun cerrahisi dergisi
http://dergi.kbb-bbc.org.tr
Kayıtlı İndeksler









Öğretmenlerin Öfkeyi İfade Etme Biçimleri, Mesleki Öz Saygı ve Ses Şikâyetleri Arasındaki İlişki
Relationship Between Teachers’ Way of Expressing Anger, Professional Self-Esteem, and Voice Complaints
Received Date : 20 Dec 2024
Accepted Date : 14 Apr 2025
Available Online : 29 Apr 2025
aAnkara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Health Sciences, Department of Speech and Language Therapy, Ankara, Türkiye
Doi: 10.24179/kbbbbc.2024-107746 - Makale Dili: EN
ÖZET
Amaç: Araştırmamızda, öğretmenlerin ses şikâyetlerini, sürekli öfkeli olma, öfkeyi içe atma, öfkeyi dışa vurma, öfkeyi kontrol etme ve mesleki benlik saygılarını öğretim kademesi ve mesleki deneyimleri gibi çeşitli değişkenler açısından incelemek, ayrıca ses şikâyetleri ile meslek, benlik saygısı ve öfkelerini ifade etme tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın örneklemini, Ankara ilinde ilkokullarda görev yapan 96 ve ortaokullarda görev yapan 93 olmak üzere 189 öğretmen oluşturmuştur. Her öğretmene demografik bilgi formu, Ses Handikap İndeksi-10 (SHİ-10), Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği ve Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği Google anket formları oluşturarak çevrim içi uygulanmıştır. Araştırma verileri Şubat 2021-2022 tarihleri arasında toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen sonuçlar öğretmenlerin mesleki yıllarına ve eğitim düzeylerine göre karşılaştırılmıştır. Bulgular: Öfke ifade tarzı ölçeğinde, ortaokul öğretmenlerinin ortalama puanı ilkokul öğretmenlerinin puanlarından çok daha yüksekti. Öğretmenlerin mesleki yılları ile sürekli öfke ve öfke ifade ölçeklerinden ve Arıcak Mesleki Öz Saygı Ölçeği’nden elde edilen ortalama puanlar arasında anlamlı bir fark bulunmadı. Ancak, 5 yıldan az deneyime sahip öğretmenlerin ortalama puanları SHİ-10’da daha yüksekti. SHİ-10, sürekli öfke, öfke-içe dönük ve öfke-dışa dönük arasında anlamlı bir ilişki gözlendi. Sonuç: Ortaokul öğretmenlerinin öfkeyi ifade etme biçimlerinin yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bu, öğretmenlerin öfkeyi ifade ederken yaşadıkları semptomların farkında olmalarını sağlayarak seslerini etkileyebilecek ve dolayısıyla duygusal durumlarını kontrol etmelerine yardımcı olacaktır.
ABSTRACT
Objective: Our research aimed to examine teachers’ voice complaints, sustained anger status, anger internalization, anger projection, anger control, and professional self-esteem in terms of various variables such as teaching level and professional experience, and to examine the relationship between voice complaints and professional self-esteem and styles of expressing anger. Material and Methods: The study sample comprised 189 teachers, with 96 from elementary schools and 93 from secondary schools, all employed in Ankara. The demographic information form, Voice Handicap Index-10 (VHI-10), Trait Anger and Anger Expression Scale and Arıcak Professional Self- Esteem Scale were created and applied online to each teacher using Google survey forms. Research data were collected between February 2021-2022. The results obtained from the scales were compared based on teachers’ professional years and education levels. Results: On the anger expression style scale, secondary school teachers had a mean score far greater than those of primary school teachers. No significant difference was found between the teachers’ professional years and the mean scores obtained from the trait anger and anger expression scales and the Arıcak Professional Self-Esteem Scale. However, the mean scores of teachers with less than 5 years of experience were higher in the VHI-10. A significant relationship was observed between VHI-10, trait anger, anger-inward, and anger-outward. Conclusion: It has been observed that the ways in which secondary school teachers express anger are high. It will guide experts in ensuring that teachers are aware of the symptoms they experience when expressing anger, which can affect their voice and therefore help them control their emotional states.