Öğretmenlerin Öfkeyi İfade Etme Biçimleri, Mesleki Öz Saygı ve Ses Şikâyetleri Arasındaki İlişki
Relationship Between Teachers’ Way of Expressing Anger, Professional Self-Esteem, and Voice Complaints
Received Date : 20 Dec 2024
Accepted Date : 14 Apr 2025
Available Online : 29 Apr 2025
Elife BARMAKa, Halil Tayyip UYSALa, Mariam KAVAKÇIa
aAnkara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Health Sciences, Department of Speech and Language Therapy, Ankara, Türkiye
Doi: 10.24179/kbbbbc.2024-107746 - Makale Dili: EN
ÖZET
Amaç: Araştırmamızda, öğretmenlerin ses şikâyetlerini, sürekli
öfkeli olma, öfkeyi içe atma, öfkeyi dışa vurma, öfkeyi kontrol etme
ve mesleki benlik saygılarını öğretim kademesi ve mesleki deneyimleri
gibi çeşitli değişkenler açısından incelemek, ayrıca ses şikâyetleri ile
meslek, benlik saygısı ve öfkelerini ifade etme tarzları arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın
örneklemini, Ankara ilinde ilkokullarda görev yapan 96 ve ortaokullarda
görev yapan 93 olmak üzere 189 öğretmen oluşturmuştur. Her
öğretmene demografik bilgi formu, Ses Handikap İndeksi-10 (SHİ-10),
Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği ve Arıcak Mesleki Benlik Saygısı
Ölçeği Google anket formları oluşturarak çevrim içi uygulanmıştır.
Araştırma verileri Şubat 2021-2022 tarihleri arasında toplanmıştır.
Ölçeklerden elde edilen sonuçlar öğretmenlerin mesleki yıllarına ve
eğitim düzeylerine göre karşılaştırılmıştır. Bulgular: Öfke ifade tarzı
ölçeğinde, ortaokul öğretmenlerinin ortalama puanı ilkokul öğretmenlerinin
puanlarından çok daha yüksekti. Öğretmenlerin mesleki yılları
ile sürekli öfke ve öfke ifade ölçeklerinden ve Arıcak Mesleki Öz Saygı
Ölçeği’nden elde edilen ortalama puanlar arasında anlamlı bir fark bulunmadı.
Ancak, 5 yıldan az deneyime sahip öğretmenlerin ortalama
puanları SHİ-10’da daha yüksekti. SHİ-10, sürekli öfke, öfke-içe dönük
ve öfke-dışa dönük arasında anlamlı bir ilişki gözlendi. Sonuç: Ortaokul
öğretmenlerinin öfkeyi ifade etme biçimlerinin yüksek olduğu
gözlemlenmiştir. Bu, öğretmenlerin öfkeyi ifade ederken yaşadıkları
semptomların farkında olmalarını sağlayarak seslerini etkileyebilecek
ve dolayısıyla duygusal durumlarını kontrol etmelerine yardımcı olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Öfke; mesleki stres; okul öğretmenleri; ses
ABSTRACT
Objective: Our research aimed to examine teachers’
voice complaints, sustained anger status, anger internalization, anger
projection, anger control, and professional self-esteem in terms of various
variables such as teaching level and professional experience, and
to examine the relationship between voice complaints and professional
self-esteem and styles of expressing anger. Material and Methods:
The study sample comprised 189 teachers, with 96 from elementary
schools and 93 from secondary schools, all employed in Ankara. The
demographic information form, Voice Handicap Index-10 (VHI-10),
Trait Anger and Anger Expression Scale and Arıcak Professional Self-
Esteem Scale were created and applied online to each teacher using
Google survey forms. Research data were collected between February
2021-2022. The results obtained from the scales were compared based
on teachers’ professional years and education levels. Results: On the
anger expression style scale, secondary school teachers had a mean
score far greater than those of primary school teachers. No significant
difference was found between the teachers’ professional years and the
mean scores obtained from the trait anger and anger expression scales
and the Arıcak Professional Self-Esteem Scale. However, the mean
scores of teachers with less than 5 years of experience were higher in
the VHI-10. A significant relationship was observed between VHI-10,
trait anger, anger-inward, and anger-outward. Conclusion: It has been
observed that the ways in which secondary school teachers express
anger are high. It will guide experts in ensuring that teachers are aware
of the symptoms they experience when expressing anger, which can affect
their voice and therefore help them control their emotional states.
Keywords: Anger; occupational stress; school teacher; voice