ISSN: 1300 - 6525 E-ISSN: 2149 - 0880
kulak burun boğaz
ve baş boyun cerrahisi dergisi
http://dergi.kbb-bbc.org.tr
Koşulsuz Destek Verenler

Kayıtlı İndeksler








ORIGINAL RESEARCH

Turkish Otorhinolaryngology Residents' Participation in Scientific Research Projects: A Survey of Theoretical Knowledge and Attitudes
Türk Kulak-Burun-Boğaz Asistan Hekimlerinin Bilimsel Araştırma Projelerine Katılımı: Teorik Bilgi Düzeyleri ve Tutumlar Hakkında Bir Anket Çalışması
Received Date : 31 Mar 2022
Accepted Date : 21 Jun 2022
Available Online : 02 Aug 2022
Doi: 10.24179/kbbbbc.2022-89952 - Makale Dili: TR
KBB ve BBC Dergisi. 2022;30(4):192-201
Copyright © 2020 by Turkey Association of Society of Ear Nose Throat and Head Neck Surgery. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ABSTRACT
Objective: Scientific research in residency is a strong predictor of future research activity. The purpose of this study is to evaluate the research activity during otorhinolaryngology residency, the knowledge about research methodology, barriers regarding research and future research interest of otorhinolaryngology residents in our country. Material and Methods: The demographic data, participation in research, the knowledge about research methodology, skills and attitudes of 91 otorhinolaryngology residents regarding research were collected via an online anonymous survey. Results: 64.8% of residents reported interest in future research activity. Residents who conducted a research project, made an oral/poster presentation, had a published manuscript and had written a scientific article, showed a greater interest in future research activity (p=0.001, p=0.003, p=0.002, p=0.029 respectively). Residents incompetent in English language were unwilling to pursue an academic career in future (p=0.018). The ratio of residents conducting research projects other than their dissertation project was 74.7%. Major barriers regarding research were lack of protected research time (52.7%), lack of knowledge regarding research methodology (52.7%) and lack of mentorship (49.5%). 96.7% of the participants requested education regarding research methodology during residency and 97.8% stated that residents should be included in research projects. The need for guidance when preparing a research project and writing an article were 95.6% and 96.7% respectively. Nevertheless if given a choice, 83.5% would prefer other educational activities over conducting a dissertation project. Conclusion: Otorhinolaryngology residents in our country are very enthusiastic in participating research projects. However this study presents the residents' need for education and guidance in research methodology and article writing. In addition protected research time should be allocated to encourage research activity during residency.
ÖZET
Amaç: Asistanlık süresince araştırma projelerine katılım, gelecekteki bilimsel aktivitelerin kuvvetli bir göstergesidir. Çalışmamızın amacı, ülkemizde kulak-burun-boğaz (KBB) uzmanlık eğitimi sırasında bilimsel araştırma projelerine katılım oranı, araştırma metodolojisi hakkında bilgi düzeyi, araştırma yapmaya engel faktörler ve asistan hekimlerin gelecekte araştırma yapmaya yönelik tutumlarının saptanmasıdır. Gereç ve Yöntemler: Elektronik ortamda yapılan anonim anket çalışmasına katılan 91 asistan hekime ait demografik özellikler, araştırma pratikleri, araştırma metodolojisi hakkındaki bilgi düzeyleri, araştırma becerileri ve gelecekte araştırma yapmaya yönelik tutumları incelendi. Bulgular: Asistan hekimlerin %64,8’i uzmanlıkta bilimsel araştırma yapmak istediklerini bildirdi. Uzmanlık eğitimi süresince araştırma projelerine katılan, sözlü/poster bildiri yapan, yayımlanmış bilimsel çalışması olan ve bizzat makale yazmış olanların uzmanlıkta araştırma yapma isteği anlamlı oranda yüksek saptandı (sırasıyla p=0,001, p=0,003, p=0,002, p=0,029). İngilizce düzeyi yetersiz olanlarda uzmanlıkta araştırma yapma isteği anlamlı derecede düşük bulundu (p=0,018). Asistan hekimlerin, uzmanlık tezi hariç, bilimsel araştırmada görev alma oranı %74,7 idi. Bilimsel araştırmaya katılmayı engelleyen en önemli faktörler; zaman yokluğu (%52,7), araştırma metodolojisini bilmemek (%52,7) ve öğretim üyelerinden yeterli rehberlik alamamak (%49,5) idi. Katılımcıların %96,7’si uzmanlık eğitiminde araştırma metodolojisinin öğretilmesini, %97,8’i ise asistan hekimlerin araştırma projelerine dâhil edilmesini istedi. Katılımcıların bir araştırmayı planlamada ve makale yazımında rehberliğe ihtiyaç duyma oranı sırasıyla %95,6 ve %96,7 idi. Buna rağmen seçenek sunulduğu takdirde tez projesi yerine diğer eğitici faaliyetleri tercih edeceklerin oranı %83,5 idi. Sonuç: Ülkemizde KBB asistanlarının bilimsel araştırmalara katılım isteğinin yüksek olması umut vericidir. Ancak çalışmamız asistan hekimlerin araştırma metodolojisi ve makale yazımı konusunda daha fazla eğitime ve rehberliğe ihtiyaç duyduğunu ve ayrıca asistan hekimlere araştırmaya ayrılmış spesifik bir zaman tanınması gerekliliğini ortaya koymuştur.
KAYNAKLAR
  1. Fitz-Gerald MJ, Kablinger A, Manno B, Carter OS, Caldito G, Smith S. Psychiatry residents' participation in research: a survey of attitudes and experience. Acad Psychiatry. 2001;25(1):42-7. [Crossref] 
  2. Atesok KI, Hurwitz SR, Egol KA, Ahn J, Owens BD, Crosby LA, et al. Perspective: Integrating research into surgical residency education: lessons learned from orthopaedic surgery. Acad Med. 2012;87(5):592-7. [Crossref]  [PubMed] 
  3. Seaburg LA, Wang AT, West CP, Reed DA, Halvorsen AJ, Engstler G, et al. Associations between resident physicians' publications and clinical performance during residency training. BMC Med Educ. 2016;16:22. [Crossref]  [PubMed]  [PMC] 
  4. Resmî Gazete (22.05.2974, Sayı: 14893) sayılı Tababet Uzmanlık Yönetmeliği; 1974. Erişim linki: [Link] 
  5. Türk KBB-BBC Yeterlik Kurulu Eğitim Komisyonu. Türk KBB-BBC Uzmanlık Çekirdek Eğitim Programı. 2012. Erişim linki: [Link] 
  6. Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi. Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Uzmanlık Eğitimi Çekirdek Müfredatı. 2019. Erişim linki: [Link] 
  7. Silcox LC, Ashbury TL, VanDenKerkhof EG, Milne B. Residents' and program directors' attitudes toward research during anesthesiology training: a Canadian perspective. Anesth Analg. 2006;102(3):859-64. [Crossref]  [PubMed] 
  8. Pawar DB, Gawde SR, Marathe PA. Awareness about medical research among resident doctors in a tertiary care hospital: a cross-sectional survey. Perspect Clin Res. 2012;3(2):57-61. [Crossref]  [PubMed]  [PMC] 
  9. Mendonça VR, Alcântara T, Andrade N, Andrade BB, Barral-Netto M, Boaventura V. Analysis of theoretical knowledge and the practice of science among Brazilian otorhinolaryngologists. Braz J Otorhinolaryngol. 2013;79(4):487-93. English, Portuguese. [Crossref]  [PubMed]  [PMC] 
  10. Eyigör H, Kara CO. Otolaryngology residents' attitudes, experiences, and barriers regarding the medical research. Turk Arch Otorhinolaryngol. 2021;59(3):215-22. [Crossref]  [PubMed]  [PMC] 
  11. Yılmaz Y, Ucar E, Ertin H. Tıpta uzmanlık eğitimi ve asistan hekimlerin sorunlarının irdelenmesi: bir anket çalışması [Postgraduate medical education and screening the problems of resident physicians: a survey study]. Tıp Eğitimi Dünyası. 2019;18(54):21-9. [Crossref] 
  12. Villwock JA, Hamill CS, Nicholas BD, Ryan JT. Otolaryngology residency program research resources and scholarly productivity. Otolaryngol Head Neck Surg. 2017;156(6):1119-23. [Crossref]  [PubMed] 
  13. Reinders JJ, Kropmans TJ, Cohen-Schotanus J. Extracurricular research experience of medical students and their scientific output after graduation. Med Educ. 2005;39(2):237. [Crossref]  [PubMed] 
  14. Sanders AB, Fulginiti JV, Witzke DB, Bangs KA. Characteristics influencing career decisions of academic and nonacademic emergency physicians. Ann Emerg Med. 1994;23(1):81-7. [Crossref]  [PubMed] 
  15. Ledley FD, Lovejoy FH Jr. Prospects for academically trained pediatricians in academic medicine. Clin Invest Med. 1992;15(6):518-26. [PubMed] 
  16. Neacy K, Stern SA, Kim HM, Dronen SC. Resident perception of academic skills training and impact on academic career choice. Acad Emerg Med. 2000;7(12):1408-15. [Crossref]  [PubMed] 
  17. Ullrich N, Botelho CA, Hibberd P, Bernstein HH. Research during pediatric residency: predictors and resident-determined influences. Acad Med. 2003;78(12):1253-8. [Crossref]  [PubMed] 
  18. Clancy AA, Posner G. Attitudes toward research during residency: a survey of canadian residents in obstetrics and gynecology. J Surg Educ. 2015;72(5):836-43. [Crossref]  [PubMed] 
  19. Mansi A, Karam WN, Chaaban MR. Attitudes of residents and program directors towards research in otolaryngology residency. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2019;128(1):28-35. [Crossref]  [PubMed] 
  20. Fournier I, Stephenson K, Fakhry N, Jia H, Sampathkumar R, Lechien JR, et al. Barriers to research among residents in Otolaryngology-Head & Neck Surgery around the world. Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis. 2019;136(3S):S3-S7. [Crossref]  [PubMed] 
  21. Canadian Plastic Surgery Research Collaborative (CPSRC). Barriers and Attitudes to Research Among Residents in Plastic and Reconstructive Surgery: A National Multicenter Cross-Sectional Study. J Surg Educ. 2017;74(6):1094-104. [Crossref]  [PubMed] 
  22. Billups SJ, Olson KL, Saseen JJ, Irwin AN, Touchette DR, Chennault RR, et al. Evaluation of the Effect of A Structured Program to Guide Residents' Experience in Research (ASPIRE) on pharmacy residents' knowledge, confidence, and attitude toward research. Pharmacotherapy. 2016;36(6):631-7. [Crossref]  [PubMed] 
  23. Zahtz G, Vambutas A, Hussey HM, Rosen L. Resident research experience and career path association: a national survey of recent otolaryngology graduates. Otolaryngol Head Neck Surg. 2014;151(1):46-51. [Crossref]  [PubMed]