Ses Sağlığı Bilgisi İçeren Çevrim İçi İçeriklerin Okunabilirlik Düzeylerinin İncelenmesi
Examining the Readability Levels of Online Contents Including Voice Health
Received Date : 21 May 2024
Accepted Date : 12 Jun 2024
Available Online : 25 Jun 2024
Rıza Korhan SEZİNa, Şerife Nur BİÇENb
aOndokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü, Samsun, Türkiye
bAnadolu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü, Eskişehir, Türkiye
Doi: 10.24179/kbbbbc.2024-103996 - Makale Dili: TR
Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi. 2024;32(3):128-33.
ÖZET
Amaç: Bireylerin sağlık sorunlarına ilişkin bilgiye ulaşma kanallarından
biri de internet siteleridir. Bu sitelerdeki metinlerin okunabilirlik
düzeyleri hasta bilgilendirilmesi için önem arz etmektedir. Bu
çalışmanın amacı, internet ortamında sunulan ses sağlığı ile ilgili metinlerin
okunabilirlik düzeylerini ortaya koymaktır. Gereç ve Yöntemler:
Google arama motoru aracılığı ile “ses sağlığı” anahtar
kelimesi kullanılarak çıkan ilk 100 siteden dâhil edilme kriterlerine
uyan 55 internet sitesi çalışmaya dâhil edildi. Dâhil edilen 55 site kişisel,
hastane, gazete ve firma olmak üzere 4 gruba ayrılarak incelendi.
Bu sitelerin içerisindeki bilgilendirme metinleri Ateşman ve Çetinkaya
Okunabilirlik İndeksleri’ne göre değerlendirilerek okunabilirlik düzeyleri
belirlendi. Bulgular: Ateşman Okunabilirlik İndeksi kişisel internet
sitesi kaynağında 60, hastane kaynağında 65, gazete kaynağında
58 ve firma kaynağında 59 olarak bulundu. Çetinkaya Okunabilirlik İndeksi
kişisel internet sitesi kaynağında 60, hastane kaynağında 65, gazete
kaynağında 58 ve firma kaynağında 59’du. Dört alt grup Ateşman
Okunabilirlik İndeksi’ne göre orta zorlukta, Çetinkaya Okunabilirlik
İndeksi’ne göre ise eğitsel düzey sınırında bulundu. Hastane internet
sitesi kaynağında Ateşman ve Çetinkaya Okunabilirlik İndeksi sonucu
diğer internet sitesi kaynaklarından istatistiksel olarak yüksekti
(p<0,05). Sonuç: Yaşadıkları sağlık sorunu hakkında insanların araştırmalarını
internet ortamında yaptıkları göz önüne alındığında bu sitelerde
bulunan bilgilendirme metinlerinin okunabilirlik düzeyleri önem
arz etmektedir. Ses sağlığı anahtar kelimesi ile taranan internet sitelerinde
karşılaşılan kaynakların Ateşman ve Çetinkaya okunabilirlik indekslerine
göre değerlendirilmesi sonucunda olması gerekenden daha
zor düzeyde okunabilirlik seviyesine sahip olduğu görülmüştür. Ses
sağlığı ile ilgili metin içeren internet kaynaklarının okunabilirlik düzeylerinin
yükseltilmesi, benzer çalışmalar yapılarak bu konu hakkındaki
farkındalığın artırılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: İnternet; tüketici sağlık bilgisi; hasta portalları; internet kullanımı; ses özelliği
ABSTRACT
Objective: One of the channels for individuals to access
information about their health problems is websites. The readability
levels of the texts on these sites are important for patient information.
The aim of this study is to reveal the readability levels of texts related
to voice health presented on the internet. Material and Methods: 55
websites that met the inclusion criteria from the first 100 sites that appeared
via the Google search engine using the keyword “voice health”
were included in the study. The 55 included sites were divided into 4
groups: personal, hospital, newspaper and company. The informational
texts in these sites were evaluated according to Ateşman and Çetinkaya
Readability Indexes and their readability levels were determined. Results:
Ateşman Readability Index was found to be 60 in the personal
website source, 65 in the hospital source, 58 in the newspaper source
and 59 in the company source. Çetinkaya Readability Index was 60 in
the personal website source, 65 in the hospital source, 58 in the newspaper
source and 59 in the company source. 4 subgroups were found to
be of medium difficulty according to the Ateşman Readability Index,
and at the educational level limit according to the Çetinkaya Readability
Index. The Ateşman and Çetinkaya Readability Index result in the
hospital website source was statistically higher than in other website
sources (p<0.05). Conclusion: Considering that people do their research
on the internet about the health problems they experience, the
readability level of the informational texts on these sites is important.
As a result of the evaluation of the resources encountered on the websites
scanned with the keyword vocal health according to Ateşman and
Çetinkaya readability indexes, it was seen that the readability level was
more difficult than it should be. It is recommended to increase the readability
levels of internet resources containing text about voice health
and to raise awareness about this issue by conducting similar studies.
Keywords: Internet; consumer health information; patient portals; internet use; voice quality