ISSN: 1300 - 6525 E-ISSN: 2149 - 0880
kulak burun boğaz
ve baş boyun cerrahisi dergisi
http://dergi.kbb-bbc.org.tr
Koşulsuz Destek Verenler

Kayıtlı İndeksler








ORIGINAL RESEARCH

Comparison of cVEMP and oVEMP Response in Professional Latin Dancers with Healthy Individauls
Profesyonel Latin Dansçılarında cVEMP ve oVEMP Yanıtlarının Sağlıklı Erişkinler ile Karşılaştırılması
Received Date : 23 Mar 2022
Accepted Date : 05 Jun 2022
Available Online : 11 Aug 2022
Doi: 10.24179/kbbbbc.2022-89910 - Makale Dili: TR
KBB ve BBC Dergisi. 2022;30(4):179-85
Copyright © 2020 by Turkey Association of Society of Ear Nose Throat and Head Neck Surgery. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ABSTRACT
Objective: Dance is an art in which body posture and balance control and proprioceptive and vestibular systems are used effectively. Previous studies in the literature on different dance forms indicated that dance can develop plasticity in the vestibular pathways. Vestibular evoked myogenic potentials (VEMP), which is a non-invasive electrophysiological test that measures the response of the otolith organs in the inner ear to loud noise through the neck and extra ocular muscles, has a very important place in the diagnosis of vestibular disorders today. The aim of this study is to compare the cVEMP and oVEMP responses of Latin dance professionals who require a superior body and balance discipline and the adult control group. Material and Methods: In this study, the cVEMP and oVEMP responses of 60 participants consisting of 30 professional Latin dancers who had no hearing loss and no vestibular disorder and 30 age- and sex-matched healthy volunteers were compared. Results: When the cVEMP p13 and n23 latency and p13-n23 amplitude values of the professional Latin dance group and the control group were examined for both right and left ears, no significant difference was observed. When the oVEMP latency and amplitude values were compared between the 2 groups, a significant difference was observed for n10 (p=0.019) and n10-p14 (0.000) amplitude values. Conclusion: The findings showed that Latin dance can create plasticity especially on the vestibulo-ocular reflex and will contribute to clinicians that dance can be a viable therapeutic method in the treatment of vestibular disorders.
ÖZET
Amaç: Dans; vücut postürü ve denge kontrolü, propriyoseptif ve vestibüler sistemin etkin olarak kullanıldığı bir sanattır. Literatürde, daha önce farklı dans formları ile ilgili yapılan çalışmalar, dansın vestibüler yolaklarda plastisite geliştirebileceğini belirtmiştir. İç kulaktaki otolit organların boyun ve ekstra oküler kaslar yoluyla yüksek sese vermiş olduğu tepkiyi ölçen noninvaziv bir elektrofizyolojik test olan vestibüler uyarılmış miyojenik potansiyeller [vestibular evoked myogenic potentials (VEMP)], günümüzde vestibüler rahatsızlıkların tanılanmasında oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın amacı, üstün bir vücut ve denge disiplini gerektiren Latin dansı profesyonelleri ile erişkin kontrol grubunun cVEMP ve oVEMP yanıtlarını karşılaştırmaktır. Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmada, herhangi bir işime kaybı olmayan, vestibüler rahatsızlık geçirmemiş 30 profesyonel Latin dansçısı ile yaş ve cinsiyet eşleştirmeli 30 sağlıklı gönüllüden oluşan 60 katılımcının cVEMP ve oVEMP yanıtları karşılaştırılmıştır. Bulgular: Profesyonel Latin dansı grubu ile kontrol grubunun cVEMP p13 ve n23 latans ve p13-n23 amplitüd değerleri hem sağ hem sol kulak için incelendiğinde anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. İki grup arasında oVEMP latans ve amplitüd değerleri karşılaştırıldığında, n10 (p=0,019) ve n10-p14 (0,000) amplitüd değerleri için anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Sonuç: Elde edilen bulgular, Latin dansının özellikle vestibülo oküler refleks üzerinde plastisite yaratabileceğini göstermiştir ve dansın vestibüler rahatsızlıkların tedavisinde uygulanabilir bir teröpatik bir yöntem olabileceği konusunda klinisyenlere katkıda bulunacaktır.
KAYNAKLAR
  1. Olchowik G, Tomaszewski M, Olejarz P, Warchoł J, Różańska-Boczula M, Maciejewski R. The human balance system and gender. Acta Bioeng Biomech. 2015;17(1):69-74. [PubMed] 
  2. Iwańska D, Urbanik C. The sense of position and movement in the knee joint during voluntary movements. Acta Bioeng Biomech. 2013;15(3):11-7. [PubMed] 
  3. Nashner LM. Computerized Dynamic Posturography. In: Jacobson GP, Newman CW, Kartush JM, eds. Handbook of Balance Function Testing. St. Louis: Mosby Year-Book; First Edition1993b. p.280-307.
  4. Piecha M, Król P, Juras G, Sobota G, Polak A, Bacik B. The effect of short- and long-term vibration training on postural stability in men. Acta Bioeng Biomech. 2013;15(3):29-35. [PubMed] 
  5. Wu M, Ji L, Jin D, Pai YC. Minimal step length necessary for recovery of forward balance loss with a single step. J Biomech. 2007;40(7):1559-66. [Crossref]  [PubMed]  [PMC] 
  6. Nandi R, Luxon LM. Development and assessment of the vestibular system. Int J Audiol. 2008;47(9):566-77. [Crossref]  [PubMed] 
  7. De Kegel A, Maes L, Baetens T, Dhooge I, Van Waelvelde H. The influence of a vestibular dysfunction on the motor development of hearing-impaired children. Laryngoscope. 2012;122(12):2837-43. [Crossref]  [PubMed] 
  8. Bronstein AM. Vestibular reflexes and positional manoeuvres. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2003;74(3):289-93. [Crossref]  [PubMed]  [PMC] 
  9. Swathi VM, Sathish Kumar KN. Influence of dance training on sacculocollic pathway: vestibular evoked myogenic potentials (VEMP) as an objective tool. Journal of Evolution of Medical and Dental Sciences. 2013;2(40):7747-54. [Crossref] 
  10. Akyıldız M, Açıkada C. Sanat sergileyen sporcular olarak dansçılar: klasik bale dansçılarının fiziksel uygunluk bileşenleri [Fitness related parameters of classical ballet dancers as athletes performing art: a brief review]. Hacettepe J of Sport Sciences. 2011;22(1):33-42. [Link] 
  11. Federici A, Bellagamba S, Rocchi MB. Does dance-based training improve balance in adult and young old subjects? A pilot randomized controlled trial. Aging Clin Exp Res. 2005;17(5):385-9. [Crossref]  [PubMed] 
  12. Krampe J, Rantz MJ, Dowell L, Schamp R, Skubic M, Abbott C. Dance-based therapy in a program of all-inclusive care for the elderly: an integrative approach to decrease fall risk. Nurs Adm Q. 2010;34(2):156-61. [Crossref]  [PubMed] 
  13. Alpert PT, Miller SK, Wallmann H, Havey R, Cross C, Chevalia T, et al. The effect of modified jazz dance on balance, cognition, and mood in older adults. J Am Acad Nurse Pract. 2009;21(2):108-15. [Crossref]  [PubMed] 
  14. Hamburg J, Clair A. The effects of a Laban-based movement program with music on measures of balance and gait in older adults. Activities, Adaptation & Aging. 2003;28(1):17-33. [Crossref] 
  15. Keogh JW, Kilding A, Pidgeon P, Ashley L, Gillis D. Physical benefits of dancing for healthy older adults: a review. J Aging Phys Act. 2009;17(4):479-500. [Crossref]  [PubMed] 
  16. Akkın. İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri BaşAğrıları-Baş Dönmeleri Sempozyumu 10-11 Aralık 1998, İstanbul; p.133-45.
  17. Colebatch JG, Halmagyi GM. Vestibular evoked potentials in human neck muscles before and after unilateral vestibular deafferentation. Neurology. 1992;42(8):1635-6. [Crossref]  [PubMed] 
  18. Oliveira-Barreto AC, Menezes PL, Feitosa ABL, Oliveira PF, Taguchi CK, Passos PS, et al. Dancing effects on the magnitude of the vestibular-cervical reflex. Otorhinolaryngol Head Neck Sur. 2017;2. [Crossref]